Η έναρξη της συζήτησης για το εκλογικό σύστημα σε σύντομο χρόνο κρίνεται επιβεβλημένη, καθώς παρά τις περί του αντιθέτου δημόσιες διακηρύξεις τους, οι τρεις πολιτικοί αρχηγοί έχουν καταλήξει ότι απώτατο όριο της παρούσας κυβέρνησης θα είνα� οι ευρωεκλογές του 2014 και το συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα μπορεί να τροποποιηθεί μόνον εάν στη χώρα επικρατήσουν συνθήκες «εκτάκτου ανάγκης».
Σύμφωνα με πολιτικούς παράγοντες που γνωρίζουν το παρασκήνιο το οποίο οδήγησε στον σχηματισμό της κυβέρνησης συνεργασίας Ν.Δ., ΠΑΣΟΚ και ΔΗΜΑΡ, στον πυρήνα της σχετικής διαβούλευσης θα είναι η αλλαγή του τρόπου κατανομής των 50 εδρών που με τον υφιστάμενο εκλογικό νόμο λαμβάνει το πρώτο κόμμα. Ειδικότερα, έχει εξεταστεί το ενδεχόμενο επαναφοράς του «εργαλείου» της β΄ κατανομής, ώστε πλέον οι 50 έδρες να δί! δοντ αι κατ' αναλογία στα κόμματα που υπερβαίνουν συγκεκριμένο ποσοστό, το οποίο θα κυμαίνεται μεταξύ του 15% και 20%. Η συγκεκριμένη ρύθμιση εκτιμάται ότι προσαρμόζει τον εκλογικό νόμο στα νέα πολιτικά δεδομένα, καθώς διορθώνει στρεβλώσεις, όπως ότι η Ν.Δ. στη Βουλή της 6ης Μαΐου μπορούσε να καταστεί ο βασικός πυλώνας της κυβέρνησης με ποσοστό μόλις της τάξης του 19%. Επίσης, καθώς ανεβάζει τον πήχυ της αυτοδυναμίας, αποτρέπει τη διαμόρφωση ενός τεχνητού, εν πολλοίς, διπολισμού όπως αυτός που κυριάρχησε μεταξύ Ν.Δ. και ΣΥΡΙΖΑ στην εκλογική αναμέτρηση της περασμένη� Κυριακής. Η αλλαγή του εκλογικού νόμου στην ανωτέρω κατεύθυνση μπορεί να αποτελέσει έναν «έντιμο συμβιβασμό» μεταξύ των κυβερνητικών εταίρων, καθώς ο κ. Σαμαράς απέρριψε εξ αρχής κάθε συζήτηση για την καθιέρωση της απλής αναλογικής, την οποία πρότεινε ο κ. Κουβέλης.
Οπως επισημαίνουν κορυφαία στελέχη, εάν εξευρεθεί κοινός τόπος μεταξύ Ν.Δ., ΠΑΣΟΚ και ΔΗΜΑΡ, ο νέος εκλογικός νόμος μπορεί να ισχύσει ακόμη και από τις αμέσως επόμενες εκλογές, καθώς προς τούτο απαιτούνται 200 βουλευτές και τα τρία κόμματα του κυβερνητικού συνασπισμού διαθέτουν ήδη κο! ινοβ ουλευτική πλειοψηφία 179 εδρών. Ομως, ακόμη και αν δεν συγκεντρωθεί η απαιτούμενη πλειοψηφία και η επόμενη αναμέτρηση διεξαχθεί με τον υφιστάμενο εκλογικό νόμο, σε περίπτωση μη αυτοδυναμίας η χώρα θα μπορεί να οδηγηθεί σε επαναληπτικές εκλογές εντός μηνός, όπως συνέβη τώρα, με τον νέο εκλογικό νόμο πλέον.
Παράλληλα, εν όψει των επόμενων εκλογών, με κίνητρο την είσοδο στη β΄ κατανομή, διαμορφώνεται πεδίο περαιτέρω συγκλίσεων μεταξύ του ΠΑΣΟΚ και της ΔΗΜΑΡ, που αυτοτελώς υπολείπονται κατά λίγο ή πολύ του πήχυ του 15% ή 20%. Ενώ, τέλος, δημιουργείται ανάχωμα σ�ο δίλημμα «Μνημόνιο - αντιμνημόνιο» που οδήγησε σε εκτόξευση τα ποσοστά του ΣΥΡΙΖΑ στις κάλπες της περασμένης Κυριακής.
Οπως προαναφέρθηκε, η συζήτηση για τον εκλογικό νόμο θα δρομολογηθεί μετά την ολοκλήρωση της επαναδιαπραγμάτευσης της νέας δανειακής σύμβασης, η επιτυχής έκβαση της οποίας αποτελεί απαράβατο όρο για τη βιωσιμότητα της νέας κυβέρνησης. «Κλειδί» των συζητήσεων που θα έχουν στο πεδίο της Ευρωπαϊκής Ενωσης ο κ. Αντώνης Σαμαράς και οι κ. Ευ. Βενιζέλος και Φ. Κουβέλης θεωρείται η επιμήκυνση του προγράμματος δημοσιονομικής πολιτική�! � κατ ά δύο έτη και η βελτίωση ορισμένων όρων της υφιστάμενης δανειακής σύμβασης, που περιγράφονται στην προγραμματική συμφωνία στην οποία κατέληξαν Ν.Δ., ΠΑΣΟΚ και ΔΗΜΑΡ. Ως δεύτερος καθοριστικός παράγοντας για τη «σταθεροποίηση» της κυβέρνησης κατονομάζεται η αποφυγή μεγάλων κοινωνικών εντάσεων στο εσωτερικό της χώρας. Ομως και στα δύο ανωτέρω πεδία, η κυβέρνηση εκ των πραγμάτων θα κληθεί να περάσει από συμπληγάδες. Ειδικότερα, κρίσιμοι παράγοντες για την ευθύγραμμη πορεία των πολιτικών εξελίξεων θεωρούνται, σύμφωνα με στελέχη των κυβερνητικών εταίρων:>
– Η στάση της Γερμανίας και το κατά πόσον όντως επιθυμεί να δώσει στην Ελλάδα «δεύτερη ευκαιρία».
– Ο βαθμός στον οποίο η χώρα θα μπορέσει να εξέλθει όντως το 2013 από το σπιράλ της βαθιάς ύφεσης.
– Η διαχείριση των «μετώπων» –που ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη ή εκτιμάται ότι θα ανοίξουν λόγω προβλέψεων της δανειακής σύμβασης– με συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες και συγκεκριμένα με γιατρούς, φαρμακοποιούς, μηχανικούς και δικηγόρους.