Ρεπορτάζ : Β. Δεμίρης - Δ.Σ. Κανέλλης(από το Έθνος της Κυριακής)Σχέδιο για χαλάρωση του Μνημονίου, με ταυτόχρονες αναπτυξιακές ενέσεις ρευστότητας, επεξεργάζεται η Ευρωπαϊκή Ενωση στη σκιά της βαθιάς ύφεσης στην οποία έχει βυθιστεί η ελληνική οικονομία και της...
μειωμέν�ς αποτελεσματικότητας των δημοσιονομικών μέτρων.
ΣΧΕΔΙΟ Β΄
Σχέδιο για χαλάρωση του Μνημονίου, με ταυτόχρονες αναπτυξιακές ενέσεις ρευστότητας, επεξεργάζεται η Ευρωπαϊκή Ενωση στη σκιά της βαθιάς ύφεσης στην οποία έχει βυθιστεί η ελληνική οικονομία και της μειωμένης αποτελεσματικότητας των δημοσιονομικών μέτρων. Πρόκειται για την ενεργοποίηση του «plan B» για την ελληνική οικονομία, το οποίο προβλέπει επιμήκυνση του χρόνου για τη μείωση του ελλείμματος και διαμόρφωση ενός νέου αναπτυξιακού πακέτου που θα χρηματοδοτείται από την Ευρωπα! ϊκή � �ράπεζα Επενδύσεων αλλά και τα κοινοτικά ταμεία.
Τις βάσεις του «Σχεδίου Β - Πρωτοβουλία Ανάπτυξης», όπως έχει χαρακτηριστεί, αναμένεται να θέσουν οι Ευρωπαίοι ηγέτες στην έκτακτη Σύνοδο Κορυφής της ερχόμενης Τετάρτης, έτσι ώστε οι οριστικές αποφάσεις να ληφθούν στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο στις 28-29 Ιουνίου, μία εβδομάδα μετά τις ελληνικές εκλογές.
Βέβαια, όπως υπογραμμίζουν ανώτατοι κοινοτικοί παράγοντες, προϋπόθεση γι' αυτήν την έμπρακτη ευρωπαϊκή αλληλεγγύη είναι στις εκλογές του Ιουνίου να στείλει η Ελλάδα αποφασιστικό μήνυμα ότι επιθυμεί να παρ�μείνει στο ευρώ και ότι θα τηρηθούν κατά γράμμα τα συμφωνηθέντα στο πλαίσιο του δεύτερου προγράμματος. Οπως τονίζουν, το πρόγραμμα δεν μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο συνολικής επαναδιαπραγμάτευσης, αλλά, υπό όρους, μπορεί να τύχει επανεξέτασης σε ορισμένες πτυχές του.
1. Παράταση έως 3 χρόνια
Στο τραπέζι των συζητήσεων βρίσκονται, σχέδια και παρεμβάσεις που προβλέπουν παράταση Μνημονίου για δύο ή τρία χρόνια, και όχι για έναν χρόνο που έχει προτείνει το ΔΝΤ, και ανακοίνωση μόνο των μέτρων που αφορούν το 2013, ύψους 7 δισ. ευρώ, και όχι για τη διετ�! �α 2013 -2014 που προβλέπει το δεύτερο Μνημόνιο. Επίσης εξετάζεται η αντικατάσταση των μέτρων εκείνων που προκάλεσαν μεγάλες αντιδράσεις, όπως είναι οι οριζόντιες περικοπές και οι γενικευμένες αυξήσεις φόρων, ενώ θα ενισχυθεί ο φοροελεγκτικός και εισπρακτικός μηχανισμός με στόχο την αύξηση των εσόδων από την πάταξη της φοροδιαφυγής.
2. Λύση για τις τράπεζες
Στην εξασφάλιση της ροής δανείων προς την πραγματική οικονομία, με την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και τη διευκόλυνση της εξασφάλισης δανείων υπό συμφέροντες όρους από τις μικρομεσαίες επιχειρήσει�, αποβλέπει το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η Επιτροπή υπογραμμίζει ότι η ανακεφαλοποίηση των τραπεζών θα πρέπει να ολοκληρωθεί έως τον Σεπτέμβριο του 2012 με τη διασφάλιση της αυτονομίας των τραπεζών. Στο πλαίσιο αυτό, η Επιτροπή αναφέρει ότι τους επόμενους επτά μήνες ο ελληνικός τραπεζικός τομέας θα πρέπει να επισπεύσει την εκταμίευση των ήδη διαθέσιμων 4 δισ. ευρώ για τη χρηματοδότηση των ΜΜΕ.
3. Ενέσεις ρευστότητας
Στο τραπέζι μπαίνει πλέον δυναμικά και η αύξηση των κεφαλαίων της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων με την ενίσχυση της δανειο�! �οτι� �ής ικανότητάς της. Στην κατεύθυνση αυτή, ο πρόεδρος της Κομισιόν θα επιμείνει στην ανάγκη να αυξηθούν τα κεφάλαια της ΕΤΕπ κατά 10 δισ. ευρώ, από τα οποία η Ελλάδα μπορεί να επωφεληθεί σημαντικά.
Παράλληλα, θα εξεταστεί το ενδεχόμενο να επισπευσθεί η χορήγηση πόρων που προβλέπονται στον προϋπολογισμό του 2013 για την τόνωση των επενδύσεων και τη δημιουργία θέσεων απασχόλησης από ειδικές κοινοτικές πολιτικές, όπως το Ευρωπαϊκό Κοινοτικό Ταμείο.
Επισημαίνεται ότι η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων θα πρέπει να διαθέσει δάνεια στις μικρομεσαίες επιχειρήσ�ις με την υποστήριξη του Ταμείου Εγγυήσεων, με στόχο την παροχή 160 εκατ. ευρώ για το 2012, 400 εκατ. για το 2013 και 440 εκατ. ευρώ πριν από το 2015. Επίσης, προβλέπεται ότι στη διάρκεια του 2012 η ΕΤΕπ θα παράσχει 440 εκατ. ευρώ στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις με την εγγύηση των ελληνικών αρχών. Ειδική αναφορά γίνεται επίσης στην αποφασιστική προώθηση των 181 συγχρηματοδοτούμενων έργων προτεραιότητας συνολικής αξίας 11,5 δισ. ευρώ, ώστε να διασφαλιστεί η υλοποίησή τους έως το 2015.
4. Καθ' οδόν το ευρωομόλογο
Επανέρχεται στο προσκήνιο και η πρόταση για την έκδοση ευρωο! μολό γου, έτσι ώστε να αποσυμπιεστεί η κρίση χρέους που μαστίζει την Ευρωζώνη. Παρά τη σθεναρή αντίσταση των Γερμανών, Ευρωπαίοι αξιωματούχοι προτείνουν την αναχρηματοδότηση χρέους των αδύναμων κρίκων της Ευρωζώνης (μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα) με την έκδοση ενός ομολόγου που θα έχει την εγγύηση των κρατών-μελών της Ευρωζώνης, έτσι ώστε να έχει τη μέγιστη αξιολόγηση «τρία α» και χαμηλά επιτόκια. Με τα χρήματα αυτά θα αναχρηματοδοτηθούν τα υπερχρεωμένα κράτη, προσφέροντας μια σημαντική δημοσιονομική ανάσα και τον αναγκαίο χρόνο για την έξοδο της οικονομί�ς από την κρίση.
5. Φόρος υπέρ επενδύσεων
Παρά τις αντιδράσεις ορισμένων χωρών-μελών θα ασκηθούν πιέσεις, ώστε να υιοθετηθεί ο φόρος επί των χρηματοπιστωτικών συναλλαγών τα έσοδα του οποίου προβλέπεται να αξιοποιηθούν για στοχευμένες επενδύσεις. Η Επιτροπή θα ζητήσει ακόμη από τους «27» να της δώσουν την εντολή, προκειμένου να παρουσιάσει ένα ολοκληρωμένο ευρωπαϊκό πλαίσιο για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.
Τα μέτρα αυτά, σύμφωνα με την Επιτροπή, μπορούν να αναθερμάνουν την ελληνική οικονομία και να υπάρξει επανεκκίνηση της οικονομικής! δρα� �τηριότητας. Στην ίδια κατεύθυνση εντάσσεται και η προώθηση του νέου εργαλείου των επενδυτικών ομολόγων για τη χρηματοδότηση μεγάλων έργων υποδομής.
6. Το δίκαιο έλλειμμα
Σενάρια για έναν διαφορετικό τρόπο μέτρησης του ελλείμματος που αλλάζει άρδην τα δεδομένα για την Ελλάδα, αφού θα μειώσει το φετινό έλλειμμα στο 2,6% από 7,3% προωθούν η ΕΕ και το ΔΝΤ.
Το «παράθυρο» ανακούφισης για τα δημοσιονομικά της χώρας, άνοιξε με την ανακοίνωση για την ενεργοποίηση ρητρών προσαρμοστικότητας του νέου δημοσιονομικού συμφώνου, ρύθμιση που θα αφορά σε όλα τα κρά�η και προκύπτει από ένα εναλλακτικό -και πιο δίκαιο- τρόπο μέτρησης του ελλείμματος.
Αυτό θα συμβαίνει γιατί το διαρθρωτικό έλλειμμα θα συνυπολογίζει και θα σταθμίζει και την ύφεση, που στην περίπτωση της χώρας είναι μεγάλη και μακροχρόνια.
Το διαρθρωτικό ή αλλιώς «κυκλικά προσαρμοσμένο» έλλειμμα, ανατρέπει τα δεδομένα, αφού υπολογίζει ένα κοινωνικά και οικονομικά πιο «δίκαιο» έλλειμμα που στην περίπτωση της χώρας μας αποτυπώνεται και στα δύο σενάρια που έχουν επεξεργαστεί οι τεχνοκράτες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ειδικότερα, σύμφωνα με τις �! �ύο ε πικρατέστερες μετρήσεις της Κομισιόν, το «κυκλικά προσαρμοσμένο» έλλειμμα του ΑΕΠ θα ήταν για την Ελλάδα μόλις 2,6% και 5,6% στη δεύτερη μέτρηση, αντί για 7,3% του ΑΕΠ που εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί το γνωστό ελληνικό έλλειμμα γενικής κυβέρνησης, παρά τα πολλά επώδυνα μέτρα που έχουν ληφθεί.
7. Δομικές αλλαγές
Η Επιτροπή δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην ανάγκη τόνωσης των εξαγωγών με μείωση της γραφειοκρατίας, καθώς και στη σημασία να αυξηθούν οι επενδύσεις με τη διευκόλυνση των διαδικασιών για τη δημιουργία νέων επιχειρήσεων. Για την Κομισιόν απαιτείται οεκσυγχρονισμός, έως το τέλος του 2012, του πλαισίου που διέπει τις δημόσιες συμβάσεις. Η Κομισιόν τονίζει ότι θα πρέπει να υπάρξει ενίσχυση του ανταγωνισμού και μείωση των τιμών με πλήρη εφαρμογή, έως το τέλος του έτους, του νόμου του 2011 για το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων.
Για τις Βρυξέλλες καθοριστικής σημασίας είναι και η ύπαρξη ενός ανταγωνιστικού ενεργειακού τομέα με την ιδιωτικοποίηση εντός του 2012 της ΔΕΗ και της ΔΕΠΑ αλλά και η αποτελεσματικότητα των υπηρεσιών μεταφορών. Ζητείται ακόμη η επιτάχυνση των ιδιωτικοποιήσεων.
Αμέσως
250 ε! κατ. στη μάχη κατά της ανεργίας
Σε ό,τι αφορά την αντιμετώπιση του κοινωνικού κόστους της κρίσης, η Κομισιόν εκφράζει την ετοιμότητά της για επαναπρογραμματισμό κονδυλίων ύψους 200-250 εκατ. ευρώ εντός του 2012 προς όφελος κυρίως των νέων ανέργων.
Η πρόταση της Κομισιόν για την προώθηση της απασχόλησης επικεντρώνεται επίσης σε τρόπους με τους οποίους μπορούν να ενθαρρυνθούν οι προσλήψεις, μειώνοντας τους φόρους επί της εργασίας ή υποστηρίζοντας περισσότερο την ίδρυση νέων επιχειρήσεων. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρεί επίσης ότι τις μεγαλύτερες δυνατότητες δη�ιουργίας θέσεων απασχόλησης στο μέλλον παρουσιάζουν η «πράσινη» οικονομία, οι υπηρεσίες του τομέα της υγείας και οι τεχνολογίες της πληροφορίας και της επικοινωνίας.
Αναλυτικότερα, η Κομισιόν συστήνει να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες για τη δημιουργία θέσεων εργασίας και τη ζήτηση εργατικού δυναμικού, όπως η καθιέρωση επιδοτήσεων πρόσληψης, η (ουδέτερη από δημοσιονομική άποψη) στροφή από τους φόρους επί της εργασίας στους περιβαλλοντικούς φόρους ή η στήριξη της αυτοαπασχόλησης.
Παράλληλα, η Επιτροπή επιμένει στην ανάγκη μεταρρύθμι! σης � �ης αγοράς εργασίας με έμφαση στην τόνωση της εσωτερικής ευελιξίας, την καθιέρωση αξιοπρεπών και βιώσιμων μισθών και την αποφυγή των παγίδων που συνεπάγονται οι χαμηλοί μισθοί.
Προκειμένου να βελτιωθεί η κινητικότητα του εργατικού δυναμικού, η Επιτροπή θεωρεί ότι θα πρέπει να εξαλειφθούν τα νομικά και πρακτικά εμπόδια που παρακωλύουν την ελεύθερη κυκλοφορία των εργαζομένων με μέτρα όπως η βελτίωση της δυνατότητας μεταφοράς των συντάξεων, η καταλληλότερη φορολογική μεταχείριση των διασυνοριακών εργαζομένων ή η καλύτερη ενημέρωση για τα σχετικάδικαιώματα και τις υποχρεώσεις.
Το ζητούμενο σε αυτό το «οπλοστάσιο μέτρων» που έχει επεξεργαστεί η Κομισιόν, και το οποίο θα αποτελέσει τον άξονα των αποφάσεων των «27», είναι να υπάρξουν απτά αποτελέσματα -με άμεσο αντίκτυπο- στην πραγματική οικονομία και την απασχόληση, ήδη από το 2012. Στην έδρα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναγνωρίζουν πλέον ότι προκειμένου να εξασφαλιστεί η επιτυχία του Μνημονίου, που κινδυνεύει με κατάρρευση, θα πρέπει να διασφαλιστεί αμέσως η επιστροφή της ελληνικής οικονομίας σε αναπτυξιακούς ρυθμούς.
Μάλιστα, όπως αναφέρο�! �ν χα ρακτηριστικά, το δεύτερο πρόγραμμα θα πετύχει και το δημόσιο χρέος θα καταστεί βιώσιμο μόνο εφόσον επιτευχθούν ρυθμοί ανάπτυξης 2,5%, κατά μέσον όρο την περίοδο 2014-2020.