Η υπογραφή συλλογικών συμβάσεων εργασίας, οι ανεξόφλητες οφειλές αποδοχών στα πληρώματα, αλλά και η αλλαγή του τρόπου φορολόγησης των Ελλήνων ναυτικών, που φέρεται να επεξεργάζεται το υπουργείο Οικονομικών, είναι μεταξύ των βασικότερων θεμάτων συζήτησης κατά την σημεριμή συνεδρίαση της Εκτελεστικής Επιτροπής της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ), η οποία προσανατολίζεται σε δυναμικές απεργιακές κινητοποιήσεις.
Η ΠΝΟ, που έχει, ήδη, αποστείλει τα σχετικά εξώδικα προς τους ενδιαφερόμενους αποδέκτες, γνωστοποιεί ότι προχωρά στην ανάληψη συγκεκριμένων πρωτοβουλιών, προκειμένου να...
προστατέψει τα συμφέροντα του κλάδου, ενώ σε ανακοίνωσή της, κάνει λόγο για «νέα λαίλαπα μέτρων από την κυβέρνηση κατ' επιταγή την τρόικας» και αναφέρει ότι «οι ναυτεργάτες δυόμισι χρόνια από την υπαγωγή της χώρας στο μηχανισμό στήριξης της Ευρωπαϊκής Ένωσης-Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, βιώνουν μια άνευ προηγουμένου κατεδάφιση σειράς εργασιακών και κοινωνικοασφαλιστικών δικαιωμάτων».
Στην πρόσφατη συνάντησή της με το Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, η ΠΝΟ έθεσε θέμα υπογραφής νέας συλλογικής σύμβασης εργασίας για τα πλοία της Αδριατικής, που είναι η ίδια από το 2010, αλλά και για τις εσωτερικές γραμμές του Αιγαίου, που είναι του 2011.
Επίσης, τέθηκε το θέμα των ατομικών συμβάσεων εργασίας που επιθυμούν κάποιες εταιρείες για τα πληρώματά τους, προκειμένου να δίνονται κάποια μπόνους τους μήνες με τη μεγαλύτερη κίνηση. Για το θέμα αυτό, η ΠΝΟ αντιδρά και ζητεί την εφαρμογή της υπάρχουσας συλλογικής σύμβασης εργασίας, από όλες τις εταιρείες.
Σύμφωνα με πληροφορίες, κάποιες εταιρείες στην ακτοπλοΐα, φέρεται ότι πέρα από τις οφειλές των δεδουλευμένων αποδοχών, που σε ορισμένες περιπτώσεις αγγίζουν μέχρι και τέσσερις μήνες, δεν εφαρμόζουν τις αυξήσεις στις υπάρχουσες συλλογικές συμβάσεις εργασίας.
Τα 14 ναυτεργατικά σωματεία φέρονται, επίσης, ιδιαίτερα ενοχλημένα από τις πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητας, σύμφωνα με τις οποίες, το υπουργείο Οικονομικών προσανατολίζεται σε αύξηση της φορολογίας των ναυτικών, για τους μεν αξιωματικούς από 6% σε 15% και για τα κατώτερα πληρώματα από 3% σε 10%.
«Η κατάσταση αυτή τη στιγμή στην ακτοπλοΐα είναι οριακή και πολλές εταιρείες, πέραν το ότι οφείλουν δεδουλευμένα σε πληρώματα, βαρύνονται και με οικονομικές υποχρεώσεις προς επιχειρήσεις συντήρησης των πλοίων τους», υποστηρίζει στέλεχος μεγάλης ναυτιλιακής εταιρείας και προσθέτει, ότι «μια ενδεχόμενη απεργιακή κινητοποίηση από πλευράς ναυτεργασίας θα έβλαπτε επιπλέον τον κλάδο, παρότι αυτή τη στιγμή, δεν υπάρχουν κέρδη».
«Είναι καλύτερο τα πλοία να κινούνται και τα πληρώματα να πληρώνονται, έστω και με καθυστέρηση, παρά να είναι ακινητοποιημένα», τονίζει το ίδιο στέλεχος, ενώ, για το θέμα των ατομικών συμβάσεων εργασίας, υποστηρίζει ότι έγιναν «προκειμένου να μπορούν κάποιες εταιρείες να δώσουν υπερωριακά bonus στα πληρώματα, που, όμως, σε ορισμένες περιπτώσεις, λόγω και τους δυσμενούς κλίματος στην εμπορική κίνηση, έχουν μειωθεί».
Σύμφωνα με πηγές από την ακτή Μιαούλη, οι τράπεζες, πλέον, δεν διευκολύνουν με πιστώσεις τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, αλλά ούτε με εγγυητικές επιστολές, προκειμένου να μπορέσουν να εισπράξουν χρήματα από το υπουργείο Οικονομικών, από μισθώματα άγονων γραμμών, ενώ, για τα οφειλόμενα δάνεια των εταιρειών, τα πιστωτικά ιδρύματα επιδεικνύουν ανοχή, προκειμένου να μπορέσουν στο μέλλον να εξασφαλίσουν κάποιο μέρος από το ποσό της δανειοδότησης.
Αυτό που φοβούνται, επίσης, οι ακτοπλόοι είναι μην τυχόν τα πληρώματα, με δικαστική προσφυγή για μη καταβολή δεδουλευμένων, προχωρήσουν σε επίσχεση εργασίας, ενώ, φοβούνται και για κατασχέσεις πλοίων από υπηρεσίες τρίτων.
Η ΠΝΟ, που έχει, ήδη, αποστείλει τα σχετικά εξώδικα προς τους ενδιαφερόμενους αποδέκτες, γνωστοποιεί ότι προχωρά στην ανάληψη συγκεκριμένων πρωτοβουλιών, προκειμένου να...
προστατέψει τα συμφέροντα του κλάδου, ενώ σε ανακοίνωσή της, κάνει λόγο για «νέα λαίλαπα μέτρων από την κυβέρνηση κατ' επιταγή την τρόικας» και αναφέρει ότι «οι ναυτεργάτες δυόμισι χρόνια από την υπαγωγή της χώρας στο μηχανισμό στήριξης της Ευρωπαϊκής Ένωσης-Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, βιώνουν μια άνευ προηγουμένου κατεδάφιση σειράς εργασιακών και κοινωνικοασφαλιστικών δικαιωμάτων».
Στην πρόσφατη συνάντησή της με το Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, η ΠΝΟ έθεσε θέμα υπογραφής νέας συλλογικής σύμβασης εργασίας για τα πλοία της Αδριατικής, που είναι η ίδια από το 2010, αλλά και για τις εσωτερικές γραμμές του Αιγαίου, που είναι του 2011.
Επίσης, τέθηκε το θέμα των ατομικών συμβάσεων εργασίας που επιθυμούν κάποιες εταιρείες για τα πληρώματά τους, προκειμένου να δίνονται κάποια μπόνους τους μήνες με τη μεγαλύτερη κίνηση. Για το θέμα αυτό, η ΠΝΟ αντιδρά και ζητεί την εφαρμογή της υπάρχουσας συλλογικής σύμβασης εργασίας, από όλες τις εταιρείες.
Σύμφωνα με πληροφορίες, κάποιες εταιρείες στην ακτοπλοΐα, φέρεται ότι πέρα από τις οφειλές των δεδουλευμένων αποδοχών, που σε ορισμένες περιπτώσεις αγγίζουν μέχρι και τέσσερις μήνες, δεν εφαρμόζουν τις αυξήσεις στις υπάρχουσες συλλογικές συμβάσεις εργασίας.
Τα 14 ναυτεργατικά σωματεία φέρονται, επίσης, ιδιαίτερα ενοχλημένα από τις πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητας, σύμφωνα με τις οποίες, το υπουργείο Οικονομικών προσανατολίζεται σε αύξηση της φορολογίας των ναυτικών, για τους μεν αξιωματικούς από 6% σε 15% και για τα κατώτερα πληρώματα από 3% σε 10%.
«Η κατάσταση αυτή τη στιγμή στην ακτοπλοΐα είναι οριακή και πολλές εταιρείες, πέραν το ότι οφείλουν δεδουλευμένα σε πληρώματα, βαρύνονται και με οικονομικές υποχρεώσεις προς επιχειρήσεις συντήρησης των πλοίων τους», υποστηρίζει στέλεχος μεγάλης ναυτιλιακής εταιρείας και προσθέτει, ότι «μια ενδεχόμενη απεργιακή κινητοποίηση από πλευράς ναυτεργασίας θα έβλαπτε επιπλέον τον κλάδο, παρότι αυτή τη στιγμή, δεν υπάρχουν κέρδη».
«Είναι καλύτερο τα πλοία να κινούνται και τα πληρώματα να πληρώνονται, έστω και με καθυστέρηση, παρά να είναι ακινητοποιημένα», τονίζει το ίδιο στέλεχος, ενώ, για το θέμα των ατομικών συμβάσεων εργασίας, υποστηρίζει ότι έγιναν «προκειμένου να μπορούν κάποιες εταιρείες να δώσουν υπερωριακά bonus στα πληρώματα, που, όμως, σε ορισμένες περιπτώσεις, λόγω και τους δυσμενούς κλίματος στην εμπορική κίνηση, έχουν μειωθεί».
Σύμφωνα με πηγές από την ακτή Μιαούλη, οι τράπεζες, πλέον, δεν διευκολύνουν με πιστώσεις τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, αλλά ούτε με εγγυητικές επιστολές, προκειμένου να μπορέσουν να εισπράξουν χρήματα από το υπουργείο Οικονομικών, από μισθώματα άγονων γραμμών, ενώ, για τα οφειλόμενα δάνεια των εταιρειών, τα πιστωτικά ιδρύματα επιδεικνύουν ανοχή, προκειμένου να μπορέσουν στο μέλλον να εξασφαλίσουν κάποιο μέρος από το ποσό της δανειοδότησης.
Αυτό που φοβούνται, επίσης, οι ακτοπλόοι είναι μην τυχόν τα πληρώματα, με δικαστική προσφυγή για μη καταβολή δεδουλευμένων, προχωρήσουν σε επίσχεση εργασίας, ενώ, φοβούνται και για κατασχέσεις πλοίων από υπηρεσίες τρίτων.