Νέοι περιβαλλοντικοί κανόνες για τα καύσιμα των πλοίων άρχισαν να ισχύουν από χθες, αναφέρει σε σχετική ανακοίνωσή της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, επισημαίνοντας ότι θα μειώσουν σημαντικά την ατμοσφαιρική ρύπανση και τις επιπτώσεις στην υγεία του ανθρώπου. Όπως τονίζει η Επιτροπή οι ατμοσφαιρικοί ρύποι από τις θαλάσσιες μεταφορές μεταφέρονται σε μεγάλες αποστάσεις και, ως εκ τούτου, ευθύνονται όλο και περισσότερο για τα προβλήματα ποιότητας του ατμοσφαιρικού αέρα σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις.
Εάν δεν ληφθούν μέτρα, οι θειούχες εκπομπές από �ις ναυτιλιακές δραστηριότητες στις θαλάσσιες περιοχές της ΕΕ θα υπερβούν, πριν από το 2020, τις προερχόμενες από χερσαίες πηγές. Η αναθεωρημένη νομοθεσία θα θέσει τέλος στην τάση αυτή και θα μειώσει όχι μόνο τις θειούχες εκπομπές αλλά, πράγμα που είναι σημαντικότερο, και τις εκπομπές αιωρούμενων σωματιδίων, αποτελώντας σαφές βήμα προόδου για την προστασία της υγείας των ανθρώπων και του περιβάλλοντος, επισημαίνει η Επιτροπή.
Ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Σιιμ Κάλας δήλωσε για το θέμα τα εξής: «Η Ευρώπη είναι πλέον σε καλό δρόμο για τ! ην τήρηση των δεσμεύσεων που ανέλαβαν ομόφωνα τα κράτη μέλη το 2008 στο πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού. Φυσικά, έχουμε επίγνωση του κόστους συμμόρφωσης που επηρεάζει τον συγκεκριμένο κλάδο, το οποίο και επιδιώκουμε να ελαχιστοποιήσουμε μέσω της «εργαλειοθήκης για αειφόρες πλωτές μεταφορές», η οποία παρουσιάστηκε τον Σεπτέμβριο του 2011.
Ο Επίτροπος Γιάνεζ Ποτότσνικ, αρμόδιος για το περιβάλλον, δήλωσε τα εξής: «Η βελτίωση της ποιότητας του ατμοσφαιρικού αέρα συνιστά χρόνια περιβαλλοντική πρόκληση. Χρειάστηκε χρόνος, αλλά τώρα πλέον ο �αυτιλιακός κλάδος δεσμεύτηκε να συμμετάσχει στις καταβαλλόμενες προσπάθειες. Οι μεγάλοι κερδισμένοι είναι οι ευρωπαίοι πολίτες, που στο εξής θα αναπνέουν καθαρότερο αέρα και θα απολαμβάνουν υγιεινότερη ζωή, και οι βιομηχανίες που εξασφαλίζουν τον εφοδιασμό με καθαρά καύσιμα και καθαρή τεχνολογία.»
Η οδηγία που αρχίζει να ισχύει σήμερα, βασίζεται στα πρότυπα που έχουν αναπτυχθεί από το Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΔΝΟ). Σύμφωνα με τις διατάξεις της, μειώνεται προοδευτικά, μέχρι τον Ιανουάριο του 2020, η μέγιστη περιεκτικότητα των ναυτιλιακών �! �αυσί! μων σε θείο από 3,5% που είναι σήμερα σε 0,5%. Σε ορισμένα πολύ ευαίσθητα οικοσυστήματα, όπως η Βαλτική και η Βόρεια Θάλασσα, συμπεριλαμβανομένης της Μάγχης, η μέγιστη περιεκτικότητα σε θείο θα έχει μειωθεί σε 0,1% ήδη από το 2015.
Αντί των καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, τα πλοία μπορούν να επιλέξουν ισοδύναμες μεθόδους συμμόρφωσης, όπως συστήματα καθαρισμού των καυσαερίων ή κινητήρες υγροποιημένου φυσικού αερίου (YΦΑ/LNG). Τα υφιστάμενα μέσα της ΕΕ για τη χρηματοδότηση των μεταφορών, όπως τα προγράμματα ΔΕΔ-Μ (διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών) και 'Maro Polo', καθώς και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) παρέχουν χρηματοδοτική στήριξη σε «πράσινα» έργα ναυτιλιακού χαρακτήρα. Επιπλέον, η Επιτροπή δρομολόγησε δραστηριότητες που ενθαρρύνουν τη χρήση ΥΦΑ ως ναυτιλιακού καυσίμου.
Η εν λόγω οδηγία αποτελεί το πλέον πρόσφατο στοιχείο του πλαισίου πολιτικής της ΕΕ για την ατμοσφαιρική ρύπανση, που έχει διαμορφωθεί κατά την τελευταία 30ετία. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διενεργεί ήδη συνολική επανεξέταση του πλαισίου πολιτικής με σκοπό την επικαιροποίησή του το 2013.
Εάν δεν ληφθούν μέτρα, οι θειούχες εκπομπές από �ις ναυτιλιακές δραστηριότητες στις θαλάσσιες περιοχές της ΕΕ θα υπερβούν, πριν από το 2020, τις προερχόμενες από χερσαίες πηγές. Η αναθεωρημένη νομοθεσία θα θέσει τέλος στην τάση αυτή και θα μειώσει όχι μόνο τις θειούχες εκπομπές αλλά, πράγμα που είναι σημαντικότερο, και τις εκπομπές αιωρούμενων σωματιδίων, αποτελώντας σαφές βήμα προόδου για την προστασία της υγείας των ανθρώπων και του περιβάλλοντος, επισημαίνει η Επιτροπή.
Ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Σιιμ Κάλας δήλωσε για το θέμα τα εξής: «Η Ευρώπη είναι πλέον σε καλό δρόμο για τ! ην τήρηση των δεσμεύσεων που ανέλαβαν ομόφωνα τα κράτη μέλη το 2008 στο πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού. Φυσικά, έχουμε επίγνωση του κόστους συμμόρφωσης που επηρεάζει τον συγκεκριμένο κλάδο, το οποίο και επιδιώκουμε να ελαχιστοποιήσουμε μέσω της «εργαλειοθήκης για αειφόρες πλωτές μεταφορές», η οποία παρουσιάστηκε τον Σεπτέμβριο του 2011.
Ο Επίτροπος Γιάνεζ Ποτότσνικ, αρμόδιος για το περιβάλλον, δήλωσε τα εξής: «Η βελτίωση της ποιότητας του ατμοσφαιρικού αέρα συνιστά χρόνια περιβαλλοντική πρόκληση. Χρειάστηκε χρόνος, αλλά τώρα πλέον ο �αυτιλιακός κλάδος δεσμεύτηκε να συμμετάσχει στις καταβαλλόμενες προσπάθειες. Οι μεγάλοι κερδισμένοι είναι οι ευρωπαίοι πολίτες, που στο εξής θα αναπνέουν καθαρότερο αέρα και θα απολαμβάνουν υγιεινότερη ζωή, και οι βιομηχανίες που εξασφαλίζουν τον εφοδιασμό με καθαρά καύσιμα και καθαρή τεχνολογία.»
Η οδηγία που αρχίζει να ισχύει σήμερα, βασίζεται στα πρότυπα που έχουν αναπτυχθεί από το Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΔΝΟ). Σύμφωνα με τις διατάξεις της, μειώνεται προοδευτικά, μέχρι τον Ιανουάριο του 2020, η μέγιστη περιεκτικότητα των ναυτιλιακών �! �αυσί! μων σε θείο από 3,5% που είναι σήμερα σε 0,5%. Σε ορισμένα πολύ ευαίσθητα οικοσυστήματα, όπως η Βαλτική και η Βόρεια Θάλασσα, συμπεριλαμβανομένης της Μάγχης, η μέγιστη περιεκτικότητα σε θείο θα έχει μειωθεί σε 0,1% ήδη από το 2015.
Αντί των καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, τα πλοία μπορούν να επιλέξουν ισοδύναμες μεθόδους συμμόρφωσης, όπως συστήματα καθαρισμού των καυσαερίων ή κινητήρες υγροποιημένου φυσικού αερίου (YΦΑ/LNG). Τα υφιστάμενα μέσα της ΕΕ για τη χρηματοδότηση των μεταφορών, όπως τα προγράμματα ΔΕΔ-Μ (διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών) και 'Maro Polo', καθώς και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) παρέχουν χρηματοδοτική στήριξη σε «πράσινα» έργα ναυτιλιακού χαρακτήρα. Επιπλέον, η Επιτροπή δρομολόγησε δραστηριότητες που ενθαρρύνουν τη χρήση ΥΦΑ ως ναυτιλιακού καυσίμου.
Η εν λόγω οδηγία αποτελεί το πλέον πρόσφατο στοιχείο του πλαισίου πολιτικής της ΕΕ για την ατμοσφαιρική ρύπανση, που έχει διαμορφωθεί κατά την τελευταία 30ετία. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διενεργεί ήδη συνολική επανεξέταση του πλαισίου πολιτικής με σκοπό την επικαιροποίησή του το 2013.