Δευτέρα 9 Ιουλίου 2012

Κύμα επενδύσεων 5,3 δισ.δολάρια από τους Έλληνες εφοπλιστές

Αλλά στο εξωτερικό.
Ψηλά τον πήχη των προσδοκιών για την πορεία της ναυτιλιακής αγοράς κρατούν, και για το πρώτο εξάμηνο του 2012, οι Ελληνες εφοπλιστές. Παρά το γεγονός ότι...


 η αγορά κινείται σε ρηχά νερά και ότι η χρηματοδότηση έχει καταστεί δυσκολότερη σε σχέση με προηγούμενα χρόνια, λόγω των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν κυρίως οι ευρωπαϊκές τράπεζες, η συνολική αξία του επενδυμένου κεφαλαίου από Ελληνες στην αγορά των μεταχειρισμένων και των ναυπηγήσεων πλοίων εκτιμάται πάνω από 5,3 δισ. δολάρια.

Όπως επισημαίνει η αναλύτρια της Golden Destiny, Μαρία Μπερτζελέτου, με τον τρόπο αυτόν, οι Ελληνες εφοπλιστές δείχνουν τη δυναμική τους θέση στη ναυτιλιακή αγορά, παρά τις δυσοίωνες εξελίξεις στην παγκόσμια οικονομία, ενώ �ι Κινέζοι εκτιμάται ότι έχουν επενδύσει περισσότερα από 1,75 δισ. δολάρια και στις δύο αγορές.

Στο εξάμηνο, στην αγορά των μεταχειρισμένων πλοίων, έχει σημειωθεί μια ήπια υποχώρηση 9% στον αριθμό των πλοίων που άλλαξαν χέρια στη διάρκεια, συγκριτικά με το πρώτο εξάμηνο του 2011, με τα πλοία bulk carriers να σημειώνουν τη μικρότερη ετήσια μείωση επενδύσεων 6%, παραμένοντας ανάμεσα στις άλλες κατηγορίες πλοίων στην πρώτη γραμμή, ενώ τα πλοία containers να παρουσιάζουν μια σημαντική αύξηση, 55%, στον αριθμό των πλοίων που άλλαξαν χέρια.

Στην αγορά των ναυπηγ�! �σεω� �, έχει σημειωθεί μια ετήσια πτώση 20% στο συνολικό αριθμό παραγγελιών, με τα πλοία bulk carriers και containers να σημειώνουν αξιοσημείωτες μειώσεις, 38% και 80% αντίστοιχα, σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2011.

Στην αγορά των ναυπηγήσεων, οι εξειδικευμένες κατηγορίες πλοίων, offshore και gas tankers, διατηρούν ζωντανή τη δραστηριότητα των ναυπηγείων, με τις βασικές κατηγορίες πλοίων, bulk carriers, tankers και containers, να ακολουθούν πτωτική τάση.

Οπως σημειώνει η κα Μπερτζελέτου, τα πλοία bulk carriers και containers, σημειώνουν μείωση 38% και 80% αντίστοιχα, στο συνολικό αριθμό παραγγελιών κα�ά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου από παρόμοια περίοδο το 2011.

Συνολικά, εκτιμάται ότι έγιναν συνολικά 729 παραγγελίες πλοίων κατά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου, με συνολική αξία επενδυμένου κεφαλαίου πάνω από 54,4 δισ. δολάρια, ενώ 368 παραγγελίες πλοίων σημειώθηκαν με άγνωστη τιμή ναυπήγησης.

Τα ελληνικά κεφάλαια τοποθέτησαν συνολικά 70 νέες παραγγελίες, με συνολική αξία επενδυμένου κεφαλαίου πάνω από 3,6 δισ. δολάρια, ενώ 15 συνολικές παραγγελίες πλοίων σημειώθηκαν με άγνωστη τιμή ναυπήγησης.

Οι Ελληνες εξακολουθούν να κάνουν επεν�! �ύσε� �ς, τοποθετώντας νέες παραγγελίες, τόσο στον τομέα των bulk carriers και tankers όσο και στον τομέα των containers. Καταγράφεται όμως μια μείωση ενδιαφέροντος 20% στην αγορά ναυπηγήσεων σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2011.

Για το δεύτερο τρίμηνο του 2012, όμως, φαίνεται ότι η κατάσταση έχει αλλάξει, αφού υπάρχει αύξηση παραγγελιών σε ποσοστό 26%, που οφείλεται στην εκτόξευση κατά 600% των νέων παραγγελιών σε containers, συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2011.

Αγορά μεταχειρισμένων

Οι Ελληνες εμφανίζουν 13% υποχώρηση των επενδύσεων στην αγορά των μεταχειρισμ�νων πλοίων, από το πρώτο εξάμηνο του 2011, όταν 95 πλοία είχαν πουληθεί σε Ελληνες με αξία επενδυμένου κεφαλαίου πάνω από 2,2 δισ. δολάρια, ενώ οι Κινέζοι σημειώνουν μεγαλύτερη πτώση, 33% στο συνολικό αριθμό αγοραπωλησιών με 41% χαμηλότερη αξία επενδυμένου κεφαλαίου. Στο εξάμηνο, έχουν γίνει 83 αγορές από ελληνικών συμφερόντων εταιρείες, συνολικής αξίας 1,7 δισ. δολαρίων.

Καθώς διανύουμε το δεύτερο εξάμηνο της χρονιάς, οι Ελληνες επενδυτές, όπως σημειώνει η Golden Destiny, φαίνεται να διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον τους στις ναυτιλιακές επενδύσεις, παρά τις δ! υσκο λίες στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση και την κρίση της Ευρωζώνης, με έντονη δυναμική στον τομέα των bulk carriers και tankers προς την αγορά των μεταχειρισμένων πλοίων.

H κινητικότητα των επενδύσεων των Ελλήνων έχει επίσης βελτιωθεί κατά τη διάρκεια του δεύτερου τριμήνου, παρουσιάζοντας αύξηση 18% στο συνολικό αριθμό αγοραπωλησιών από το πρώτο τρίμηνο της χρονιάς.

Aνάκαμψη στη ναυλαγορά

Σημάδια ανάκαμψης εμφανίζονται στη ναυλαγορά τις πρώτες ημέρες του Ιουλίου, με το γενικό δείκτη BDI να ξεπερνά τις 1.000 μονάδες και τα έσοδα των πλοίων να κυμαίνοντ�ι πάνω από 5.000 δολ./ημέρα στα πλοία μεγέθους capesizes, πάνω από 8.000 δολ./ημέρα στα πλοία μεγέθους panamax, ενώ τα μικρότερα μεγέθη, supramax και handymax, παρουσιάζουν την υψηλότερη απόδοση ναύλων με επίπεδα πάνω από 10.000 δολ./ημέρα.

Ο έντονος ρυθμός διαλύσεων, 33% υψηλότερος από τα επίπεδα του πρώτου εξαμήνου του 2011, με σημαντικές αυξήσεις στον τομέα των bulk carriers και containers, 48% και 256% αντίστοιχα άνω από την περασμένη χρονιά, αναμένεται να συνεχιστεί και τους επόμενους μήνες, καθώς τα τωρινά επίπεδα της ναυλαγοράς υποκινούν επιπλέον διαλύσεις πλοίων.

Ωστόσο, η να! υλαγ ορά των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού και υγρού φορτίου εξακολουθεί να βιώνει αστάθεια, με την υπερπροσφορά χωρητικότητας να πιέζει τα επίπεδα των ναύλων κάτω από τα λειτουργικά έξοδα των πλοίων.

Με «διάθεση» και στο β' μισό

Η κα Μαρία Μπερτζελέτου, αναλύτρια της Golden Destiny, σημειώνει ότι «η επενδυτική διάθεση τόσο των Ελλήνων όσο και των ξένων εφοπλιστών φαίνεται ότι θα συνεχιστεί και το δεύτερο εξάμηνο της χρονιάς με τις τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων να παραμένουν σε ελκυστικά χαμηλά επίπεδα και τους επενδυτές να εμφανίζονται συντηρητικ�ί στην τοποθέτηση νέων παραγγελιών και ενεργοί στον αριθμό διαλύσεων των υπερήλικων πλοίων».

ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ

πηγή