Εξι κτίρια (τα πέντε δημόσια) παραμένουν υπό κατάληψη τα τελευταία χρόνια από ομάδες του αντιεξουσιαστικού χώρου στη Θεσσαλονίκη. Η πιο παλιά κατάληψη είναι αυτή στο εγκαταλελειμμένο εργοστάσιο της πρώην ΥΦΑΝΕΤ στην Τούμπα, η οποία συμπλήρωσε πλέον οχτώ χρόνια και η πιο νέα, πριν από τρία χρόνια, είναι αυτή στο κτίριο του πρώην δημοτικού σχολείου στην οδό Βασ. Ολγας, όπως αποκαλύπτει η "Καθημερινή".
Η «Φάμπρικα ΥΦΑΝΕΤ», κατάληψη ανατρεπτικών προθέσεων όπως τη χαρακτηρίζουν οι εμπνευστές της, ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2004 από «ορισμένες συλλογικότητες και άτομα που θέλησαν να δράσουν συλλογικά. Είναι μια έμπρακτη απάντηση στον παραλογισμό της μητρόπολης, όπου οι άνθρωποι στοιβάζονται σε διαμερίσματα, οι δημόσιοι χώροι ερημώνουν, οι αλάνες γίνονται πάρκινγκ, τα εγκαταλελειμμένα εργοστάσια γίνονται μουσεία-πολυχώροι κατανάλωσης και εφετζίδικων lifestyle συνευρέσεων. Η επιλογή της κατάληψης εκτρέπει την έννοια του ιδιωτικού χώρου και τον κάνει δημόσιο, �νοιχτό, ζωντανό», αναφέρουν στην ιστοσελίδα τους. Το κτιριακό συγκρότημα της παλιάς κλωστοϋφαντουργίας, λόγω των χρεών του ιδιοκτήτη, είχε καταλήξει στην Εθνική Τράπεζα, που στα τέλη του 2006 το πούλησε στο υπ. Πολιτισμού για να στεγάσει το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και τη Συλλογή Κωστάκη.
Η κατάληψη «Terra Incognita» ακολούθησε λίγους μήνες μετά αυτή της ΥΦΑΝΕΤ, στην οδό Ολύμπου και Τ. Παπαγεωργίου σε κτίριο που αποτελεί κληροδότημα του ΑΠΘ. Από το 2007 χρονολογείται η κατάληψη στο εγκαταλελειμμένο κτίριο του Ορφανοτροφείου «Μέγας Αλέξανδρος» στην περιοχή της Ανω Τούμπας το οποίο ανήκει στο υπ. Υγείας. Ξεκίνησε από ομάδα που αποσχίστηκε από την κατάληψη της ΥΦΑΝΕΤ. Υπό κατάληψη παραμένει το ισόγειο της Β΄ Φοιτητικής Εστίας στις 40 Εκκλησιές, ενώ το 2008 ξεκίνησε η κατάληψη Libertatia στο εγκαταλελειμμένο νεοκλασικό κτίριο της Σαρανταπόρου και Λ. Στρατού
Η Αστυνομία επενέβη και εκκένωσε τον περασμένο Σεπτέμβριο το κτίριο της Φοιτητικής Εστίας του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης στην Εγνατία Οδό, βάζοντας τέλος, με 10 συλλήψεις, στην «Κατάληψη ΔΕΛΤA» που είχε συμπληρώσει πέντε χρόνια. Για τη συγκεκριμένη κατάληψη είχαν εκδοθεί, έπειτα από τις μηνύσεις του ΤΕΙΘ, δύο εισαγγελικές παραγγελίες για αστυνομική επέμβαση.
Εως την εκκένωση της κατάληψης «Δέλτα», οι αρχές, μη αποτολμώντας επεμβάσεις στα υπό κατάληψη κτίρια, χαρακτήριζαν το ζήτημα πολιτικό. Υπολογίζοντας τις αντιδράσεις, απέφευγαν να πιάσουν την «καυτή πατάτα».
Ολες οι καταλήψεις εξακολουθούν πάντως να είναι «ενεργές» και οργανωμένες με δράσεις και εκδηλώσεις (συζητήσεις, συναυλίες, προβολές ταινιών). Ωστόσο, οι ιδεολογικές κόντρες ανάμεσα στις ομάδες παίρνουν συχνά διαστάσεις σύγκρουσης κι έχουν προκαλέσει αστυνομικές επεμβάσεις, όπως συνέβη στη Β΄ Φοιτητική Εστία του ΑΠΘ και στο «Ορφανοτροφείο».
Το κτήριο της ΕΣΗΕΑ
Δεν είναι όμως, μόνο αυτά τα κτήρια. Στην οδό Ζαΐμη, στην καρδιά των Εξαρχείων, το νεοκλασσικό κτήριο, ιδιοκτησίας της ΕΣΗΕΑ, τελεί υπό κατάληψη εδώ και πολλά χρόνια, με τον πρόεδρο της Ένωσης, Δημήτρη Τρίμη (γνωστό για τις σχέσεις του με τον ΣΥΡΙΖΑ) να κάνει συνεχώς τα "στραβά μάτια"... σφυρίζοντας αδιάφορα, παρά τις πιέσεις τόσο από μέλη του ΔΣ όσο και από δημοσιογράφους μέλη της Ένωσης, να τελειώνει επιτέλους αυτή η κατάσταση, με την συνδρομή της αστυνομίας.
Η... αρχαιότερη κατάληψη
Η Κατάληψη της Λέλας Καραγιάννη 37, στην Κυψέλη, είναι μια από αυτές τις καταλήψεις, η παλιότερη από τις υπάρχουσες σήμερα στον ελλαδικό χώρο, που "προτάσσοντας το τρίπτυχο της Αυτοοργάνωσης, της Αντίστασης και της Αλληλεγγύης συνεισέφερε και εξακολουθεί να συνεισφέρει αδιάλειπτα εδώ και 24 χρόνια σε ένα πλήθος από αντιεξουσιαστικούς κι αντικαπιταλιστικούς αγώνες", όπως αναφέρουν οι αντιεξουσιαστές - καταληψίες.
Κι όμως, παρά τα όσα πρεσβεύουν οι αναρχικοί, η Λέλα Καραγιάννη ήταν μάνα 7 παιδιών, που την περίοδο της κατοχής, το 1941, δημιούργησε τον πυρήνα "Μπουμπουλίνα" για την αποτίναξη του ναζιστικού ζυγού, ενεργώντας με γνήσια πατριωτικά αισθήματα.
Το σπίτι της Μαρίας Κάλλας
Το κτίριο της οδού Πατησίων 61, στο οποίο διέμενε η Μαρία Κάλλας μαζί με τη μητέρα και την αδελφή της όταν εγκαταστάθηκαν στην Αθήνα, τελεί ακόμη υπό κατάληψη και παραμένει σε άθλια κατάσταση συντήρησης. Το μουσείο με προσωπικά της αντικείμενα στην Τεχνόπολη είναι μη επισκέψιμο. Η Μαρία Κάλλας, παρά την οικουμενικότητα του ονόματός της, παραμένει ένα εθνικό κεφάλαιο που η Ελλάδα δεν έχει ακόμη αξιοποιήσει.