Δημοσιεύουμε με μεγάλο ενδιαφέρον την τοποθέτηση του αναπληρωτή ΥΕΘΑ κ.Ραγκούση σε ερώτηση του βουλευτή Σ.Γαληνού με θέμα την κατασκευή και ανάπτυξη Ελληνικού συστήματος παθητικού εντοπισμού στόχων απο Ελληνικά χέρια:
Η εξέταση κατασκευής/ανάπτυξης συστήματος CCIAS προέκυψε από τη συνεργασία του ΓΕΕΘΑ με πενταμελή επιστημονική ο�άδα καθηγητών/ερευνητών με την επωνυμία «Ομάδα Θεσσαλονίκης» και επικεφαλής τον Dr κ. Κωνσταντινίδη Αθανάσιο, χωρίς την εμπλοκή του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Η αρχική παρουσίαση του συστήματος έλαβε χώρα το έτος 2006, ενώ στις 15 Οκτ. 2009 πραγματοποιήθηκε πιο πρόσφατη παρουσίαση και επί της ουσίας απετέλεσε μια συνολική ενημέρωση για το πρόγραμμα ανάπτυξης του συστήματος Παθητικού Εντοπισμού Στόχων που κυμάνθηκε σε ! αρκε τά γενικό επίπεδο.
Το Σύστημα Παθητικού Εντοπισμού Στόχων είναι σε γενικές γραμμές και με βάση την αρχή λειτουργίας του, όπως παρουσιάστηκε, ένα σύστημα Radar άμεσης και έμμεσης παθητικής λήψης με σκοπό να παρέχει αποκάλυψη και εντοπισμό ιπταμένων στόχων καθώς και στόχων επιφανείας. Τα συστήματα αυτής της κατηγορίας και κυρίως αυτά που χρησιμοποιούν την έμμεση παθητική λήψη είναι ευρύτερα γνωστά με τον όρο «Παθητικά Radar» ("Passive Radar").
Το θέμα εξετάστηκε από το ΣΑΓΕ στην 19η συνεδρίασή του (26-05-2010). Στην εν λόγω συνεδρίαση το ΣΑΓΕ δεν ενέκρινε το προτ�ινόμενο σύστημα ως «άκρως απαραίτητο και κατεπείγον», αλλά αναγνώρισε αναγκαιότητα ανάπτυξης ενός συστήματος παθητικού εντοπισμού στόχων, χωρίς όμως να κυρωθεί από τον κ. ΥΕΘΑ και σύμφωνα με το νομικό πλαίσιο που διέπει τις γνωματεύσεις του Συμβουλίου, αυτό δεν αποτελεί απόφαση και κατ' επέκταση έγκριση του ΣΑΓΕ.
Επιπρόσθετα, επισημαίνεται ότι η εμπειρία από ανάλογα ερευνητικά προγράμματα του παρελθόντος καθώς και η εμπειρία από το Ερευνητικό Πρόγραμμα του οργανισμού έρευνας – τεχνολογίας RTO (Research and Technology Organization) του ΝΑΤΟ, με αντικείμενο �! �Deploya ble multi-band passive/ active radar for air defence", έχει δείξει ότι η ανάπτυξη των συστημάτων αυτών, παρότι οι βασικές αρχές λειτουργίας τους είναι γνωστές από δεκαετίες, είναι εξαιρετικά χρονοβόρα και δαπανηρή, ενώ τα αποτελέσματά τους είναι αμφίβολα και τις περισσότερες φορές οι προδιαγραφές τους υπολείπονται σημαντικά των αναμενόμενων.
Ο εν λόγω τεχνολογικός τομέας εξακολουθεί να εξετάζεται στον RTO και παρακολουθείται επισταμένως από κατάλληλο προσωπικό, διευκρινίζοντας ότι, η τεχνολογία ελέγχου της ανακλαστικότητας ενός στόχου σε ό,τι αφορά την ηλεκτρομαγνητ�κή ακτινοβολία αποτελεί κρίσιμη τεχνολογική περιοχή, καθόσον καθιστά δυσχερέστερη την αποκάλυψη του μέσου με απόκρυψή του από τα συμβατικά RADAR και κατ' επέκταση συνδέεται με την επιβιωσιμότητα των οπλικών συστημάτων.
Σημειώνεται επίσης ότι σύμφωνα με τις διαδικασίες της Εθνικής Αμυντικής Σχεδίασης, η ΠΑ με σκοπό τη συστηματική πρόβλεψη ανάπτυξής της, μέσω του καθορισμού των αναγκαίων μέσων, καθώς και της κάλλιστης διαχείρισης των πόρων, ιεράρχησε τις απαιτήσεις της αποβλέποντας στα ακόλουθα:
(1) Επιχειρησιακή αξιοποίηση των ήδη διατ�! �θει� �ένων Οπλικών Συστημάτων (Ο/Σ), κυρίως με περαιτέρω βελτίωση της επιχειρησιακής εκπαίδευσης, καθώς και με επανεξέταση της επιχειρησιακής σχεδίασης.
(2) Επαύξηση διαθεσιμότητας των κυρίων Ο/Σ στο μέγιστο δυνατό ποσοστό.
(3) Συμπλήρωση των απολύτως κρίσιμων ελλείψεων σε υλικά, μέσα και πυρομαχικά.
(4) Απόκτηση των απολύτως αναγκαίων νέων Ο/Σ και μέσων που προορίζονται να αντικαταστήσουν τα ήδη υπάρχοντα, των οποίων η διατήρηση κρίνεται ασύμφορη οικονομικά και επιχειρησιακά.΄
Την παρούσα χρονική περίοδο επανεξετάζεται η νέα Δομή Δυνάμ�ων των ΕΔ 2012-2025 και παρά το γεγονός ότι στα κριτήρια για τις προτεραιότητες της ΠΑ συμπεριλαμβάνεται η σημερινή δημοσιονομική κατάσταση της χώρας, το θέμα του CCIAS ήδη εξετάζεται σύμφωνα με τις διαδικασίες του υπό κατάρτιση νέου Εθνικού Αμυντικού Σχεδιασμού (ΕΑΣ) και του υφιστάμενου νομικού πλαισίου.
Ερώτηση 6763/15-3-2012 της Βουλής των Ελλήνων
Σύμφωνα με δημοσιεύματα του τύπου, από το 2006 επιστημονική ομάδα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, έχει υποβάλλει αίτηση στον Ελληνικό Στρατό, για να συμμετάσχει σε ερευνητικό πρόγραμμα γι�! � την κατασκευή και ανάπτυξη συστήματος CCIAS.
Η πρώτη παρουσίαση του συστήματος έγινε το 2006 ενώπιον 60 επιτελών του Υπουργείου και αποκόμισε διθυραμβικό σχόλια.
Έκτοτε ακολούθησαν παρουσιάσεις σε όλους τους κλάδους και στις 15/4/2010, μετά από διάφορες καθυστερήσεις, το Συμβούλιο Αρχηγών σε συνεδρίασή του εγκρίνει το προτεινόμενο σύστημα ως «άκρως απαραίτητο και κατεπείγον».
Όμως μετά την παρέλευση δύο ετών από την έγκριση του Συμβουλίου Αρχηγών, καμία περαιτέρω εξέλιξη δεν υπάρχει στο θέμα και μάλιστα τη στιγμή που ξένες χώρες έχουν ενδιαφερθ�ί να χρηματοδοτήσουν το πρόγραμμα.
Επειδή το δημοσίευμα δεν έχει διαψευσθεί, ερωτάται ο κ. Υπουργός
Είναι μέσα στις προθέσεις του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, να χρηματοδοτήσει το πρόγραμμα;
ΠΗΓΗ
Ο Βουλευτής
Σπύρος Γαληνός
Η εξέταση κατασκευής/ανάπτυξης συστήματος CCIAS προέκυψε από τη συνεργασία του ΓΕΕΘΑ με πενταμελή επιστημονική ο�άδα καθηγητών/ερευνητών με την επωνυμία «Ομάδα Θεσσαλονίκης» και επικεφαλής τον Dr κ. Κωνσταντινίδη Αθανάσιο, χωρίς την εμπλοκή του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Η αρχική παρουσίαση του συστήματος έλαβε χώρα το έτος 2006, ενώ στις 15 Οκτ. 2009 πραγματοποιήθηκε πιο πρόσφατη παρουσίαση και επί της ουσίας απετέλεσε μια συνολική ενημέρωση για το πρόγραμμα ανάπτυξης του συστήματος Παθητικού Εντοπισμού Στόχων που κυμάνθηκε σε ! αρκε τά γενικό επίπεδο.
Το Σύστημα Παθητικού Εντοπισμού Στόχων είναι σε γενικές γραμμές και με βάση την αρχή λειτουργίας του, όπως παρουσιάστηκε, ένα σύστημα Radar άμεσης και έμμεσης παθητικής λήψης με σκοπό να παρέχει αποκάλυψη και εντοπισμό ιπταμένων στόχων καθώς και στόχων επιφανείας. Τα συστήματα αυτής της κατηγορίας και κυρίως αυτά που χρησιμοποιούν την έμμεση παθητική λήψη είναι ευρύτερα γνωστά με τον όρο «Παθητικά Radar» ("Passive Radar").
Το θέμα εξετάστηκε από το ΣΑΓΕ στην 19η συνεδρίασή του (26-05-2010). Στην εν λόγω συνεδρίαση το ΣΑΓΕ δεν ενέκρινε το προτ�ινόμενο σύστημα ως «άκρως απαραίτητο και κατεπείγον», αλλά αναγνώρισε αναγκαιότητα ανάπτυξης ενός συστήματος παθητικού εντοπισμού στόχων, χωρίς όμως να κυρωθεί από τον κ. ΥΕΘΑ και σύμφωνα με το νομικό πλαίσιο που διέπει τις γνωματεύσεις του Συμβουλίου, αυτό δεν αποτελεί απόφαση και κατ' επέκταση έγκριση του ΣΑΓΕ.
Επιπρόσθετα, επισημαίνεται ότι η εμπειρία από ανάλογα ερευνητικά προγράμματα του παρελθόντος καθώς και η εμπειρία από το Ερευνητικό Πρόγραμμα του οργανισμού έρευνας – τεχνολογίας RTO (Research and Technology Organization) του ΝΑΤΟ, με αντικείμενο �! �Deploya ble multi-band passive/ active radar for air defence", έχει δείξει ότι η ανάπτυξη των συστημάτων αυτών, παρότι οι βασικές αρχές λειτουργίας τους είναι γνωστές από δεκαετίες, είναι εξαιρετικά χρονοβόρα και δαπανηρή, ενώ τα αποτελέσματά τους είναι αμφίβολα και τις περισσότερες φορές οι προδιαγραφές τους υπολείπονται σημαντικά των αναμενόμενων.
Ο εν λόγω τεχνολογικός τομέας εξακολουθεί να εξετάζεται στον RTO και παρακολουθείται επισταμένως από κατάλληλο προσωπικό, διευκρινίζοντας ότι, η τεχνολογία ελέγχου της ανακλαστικότητας ενός στόχου σε ό,τι αφορά την ηλεκτρομαγνητ�κή ακτινοβολία αποτελεί κρίσιμη τεχνολογική περιοχή, καθόσον καθιστά δυσχερέστερη την αποκάλυψη του μέσου με απόκρυψή του από τα συμβατικά RADAR και κατ' επέκταση συνδέεται με την επιβιωσιμότητα των οπλικών συστημάτων.
Σημειώνεται επίσης ότι σύμφωνα με τις διαδικασίες της Εθνικής Αμυντικής Σχεδίασης, η ΠΑ με σκοπό τη συστηματική πρόβλεψη ανάπτυξής της, μέσω του καθορισμού των αναγκαίων μέσων, καθώς και της κάλλιστης διαχείρισης των πόρων, ιεράρχησε τις απαιτήσεις της αποβλέποντας στα ακόλουθα:
(1) Επιχειρησιακή αξιοποίηση των ήδη διατ�! �θει� �ένων Οπλικών Συστημάτων (Ο/Σ), κυρίως με περαιτέρω βελτίωση της επιχειρησιακής εκπαίδευσης, καθώς και με επανεξέταση της επιχειρησιακής σχεδίασης.
(2) Επαύξηση διαθεσιμότητας των κυρίων Ο/Σ στο μέγιστο δυνατό ποσοστό.
(3) Συμπλήρωση των απολύτως κρίσιμων ελλείψεων σε υλικά, μέσα και πυρομαχικά.
(4) Απόκτηση των απολύτως αναγκαίων νέων Ο/Σ και μέσων που προορίζονται να αντικαταστήσουν τα ήδη υπάρχοντα, των οποίων η διατήρηση κρίνεται ασύμφορη οικονομικά και επιχειρησιακά.΄
Την παρούσα χρονική περίοδο επανεξετάζεται η νέα Δομή Δυνάμ�ων των ΕΔ 2012-2025 και παρά το γεγονός ότι στα κριτήρια για τις προτεραιότητες της ΠΑ συμπεριλαμβάνεται η σημερινή δημοσιονομική κατάσταση της χώρας, το θέμα του CCIAS ήδη εξετάζεται σύμφωνα με τις διαδικασίες του υπό κατάρτιση νέου Εθνικού Αμυντικού Σχεδιασμού (ΕΑΣ) και του υφιστάμενου νομικού πλαισίου.
Ερώτηση 6763/15-3-2012 της Βουλής των Ελλήνων
Σύμφωνα με δημοσιεύματα του τύπου, από το 2006 επιστημονική ομάδα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, έχει υποβάλλει αίτηση στον Ελληνικό Στρατό, για να συμμετάσχει σε ερευνητικό πρόγραμμα γι�! � την κατασκευή και ανάπτυξη συστήματος CCIAS.
Η πρώτη παρουσίαση του συστήματος έγινε το 2006 ενώπιον 60 επιτελών του Υπουργείου και αποκόμισε διθυραμβικό σχόλια.
Έκτοτε ακολούθησαν παρουσιάσεις σε όλους τους κλάδους και στις 15/4/2010, μετά από διάφορες καθυστερήσεις, το Συμβούλιο Αρχηγών σε συνεδρίασή του εγκρίνει το προτεινόμενο σύστημα ως «άκρως απαραίτητο και κατεπείγον».
Όμως μετά την παρέλευση δύο ετών από την έγκριση του Συμβουλίου Αρχηγών, καμία περαιτέρω εξέλιξη δεν υπάρχει στο θέμα και μάλιστα τη στιγμή που ξένες χώρες έχουν ενδιαφερθ�ί να χρηματοδοτήσουν το πρόγραμμα.
Επειδή το δημοσίευμα δεν έχει διαψευσθεί, ερωτάται ο κ. Υπουργός
Είναι μέσα στις προθέσεις του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, να χρηματοδοτήσει το πρόγραμμα;
ΠΗΓΗ
Ο Βουλευτής
Σπύρος Γαληνός