Σάββατο 14 Απριλίου 2012

Ναυτιλία: Κρίση στα ναύλα - Ποιοι και πόσα χάνουν

Αβεβαιότητα στην εμπορική ναυτιλία. Οι πιθανότητες σύντομης ανάπτυξης της ναυλαγοράς είναι περιορισμένες παρά την θετική συμβολή των αναδυόμενων οικονομιών, Βραζιλία, Ρωσία, Ινδία και Κίνα (BRIC).

Η προσφορά και η ζήτηση χωρητικότητας προς μεταφορά εξακολουθεί να βρίσκεται σε μεγάλη ανισορροπία, επιβαρύνοντας την χρηματοοικονομική θέση και δυσχεραίνοντας τα.....
πλάνα νέων επενδύσεων των ναυτιλιακών εταιρειών.

-Ο γενικός δείκτης της αγοράς χύδην ξηρού φορτίου BDI διαπραγματεύτηκε, την εβδομάδα που διανύσαμε, λίγο κάτω από τις 1,000 μονάδες με μικρές απώλειες.

- Η αγορά των Bulk carriers συνεχίζει να βρίσκεται υπό πίεση παρά τα μικρά σημάδια ανάκαμψης στην απόδοση ναύλων για τα υπερμεγέθη capesizes, που φαίνεται να ξεπερνούν τα $6,000/ημέρα, επίπεδα όμως ναύλων 81% κάτω από αυτά που διαμορφώνονταν στα μέσα του Δεκεμβρίου της περασμένης χρονιάς όπου οι μέσοι ημερήσιοι ναύλοι άγγιζαν περίπου τις $32,000/ημέρα.

- Τα μεγέθη πλοίων supramax φαίνεται να παρουσιάζουν σημάδια εξασθένισης της δυναμικής τους από τις αρχές τις χρονιάς, με τα επίπεδα των ναύλων να κυμαίνονται κάτω από τις $10,000/ημέρα.

- Τα πλοία μεγέθους panamax παρουσιάζουν σταθεροποιητική πορεία, με τα επίπεδα των ναύλων να παραμένουν λίγο παραπάνω από $8,000/ημέρα. Αυτό κυρίως οφείλεται στην έντονη μετακίνηση φορτίων για σιτηρά από τη Νότια Αμερική προς την Ηπειρωτική Ευρώπη και την Μεσόγειο. Παρόμοια επίπεδα ναυλώσεων με τα panamax απολαμβάνουν και τα μικρότερα μεγέθη πλοίων τύπου handysizes, σύμφωνα με το Baltic Exchange.

-Στην αγορά των tankers, τα πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου συνεχίζουν να καρπώνονται καλύτερους ναύλους, κυρίως λόγω της γεωπολιτικής κρίσης με το Ιράν που αύξησε την προσφορά φορτίων και τα επίπεδα των ναυλώσεων από τη Μέση Ανατολή προς την Ασία.

Στις αρχές Απριλίου, οι ναυλώσεις για την θαλάσσια διαδρομή Μέση Ανατολή–Ασία ανήλθαν σε πολύ ικανοποιητικά επίπεδα και διαμορφώθηκαν περίπου στις $41,000/ημέρα, από τις $39,864/ημέρα στο τέλος του Μαρτίου. Η κρίση στο Ιράν έχει οδηγήσει την Κίνα και άλλες χώρες της Ασίας στην αύξηση των αποθεμάτων του αργού πετρελαίου, ενόψει και των αυστηρών κυρώσεων που προβλέπεται ότι θα επιβληθούν στις εξαγωγές φορτίων κατά την διάρκεια της θερινής περιόδου.

- Στην αγορά των containers, o γενικός δείκτης Shanghai Container Freight Index σημείωσε άνοδο για έβδομη συνεχόμενη εβδομάδα και διαμορφώθηκε στις 1374 μονάδες από 949 στα μέσα του Φεβρουαρίου, υποκινούμενος κυρίως από την αυξητική τάση των ναύλων στις κυριότερες θαλάσσιες διαδρομές Ασίας-Ευρώπης και Ασίας-Μεσογείου. Η απροσδόκητα θετική διακύμανση των ναύλων στις διαδρομές Ασίας-Ευρώπης και Ασίας-Μεσογείου έχουν ανεβάσει τα επίπεδα της ναυλαγοράς πάνω από τα $1,000/ΤΕU, σημειώνοντας εντυπωσιακή αύξηση που ξεπερνά το 100% από τα μέσα του Φεβρουαρίου.

Ωστόσο, ο προβληματισμός στην αγορά των εμπορευματοκιβωτίων παραμένει έντονος και εκπορεύεται από την συνεχιζόμενη κρίση της καταναλωτικής ζήτησης των οικονομιών της Ευρώπης και της Αμερικής.

Οι πιθανότητες σύντομης και υγιούς ανάπτυξης της ναυλαγοράς είναι περιορισμένες παρά την θετική συμβολή των αναδυόμενων οικονομιών, Βραζιλία, Ρωσία, Ινδία και Κίνα (BRIC) που διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο προς τη βελτίωση της παγκόσμιας οικονομίας.


Μαρία Μπερτζελέτου – Αναλύτρια Ναυτιλίας

http://www.newscode.gr