εκπαιδευτική προϋπηρεσία, τα πρόσθετα ακαδημαϊκά προσόντα, τυχόν υπηρεσία στην Εθνική Φρουρά, την πείρα σε τομείς συναφείς με την ειδικότητα και το έτος απόκτησης πτυχίου, το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού αλλάζει τον τρόπο διορισμού στη Μέση, Τεχνική και Ανώτατη Εκπαίδευση και τη σχετική πρόταση έχει κοινοποιήσει στις αρμόδιες εκπαιδευτικές οργανώσεις.
Σε δημοσιογραφική διάσκεψη, ο Υπουργός Παιδείας Γιώργος Δημοσθένους είπε ότι μαζί με τις προτάσεις για τους διορισμού� απηύθυνε και πρόσκληση στα Συμβούλια Μέσης, Τεχνικής και Ανώτατης Εκπαίδευσης για συνάντηση και διάλογο στις 29 του Οκτώβρη.
Ο Υπουργός Παιδείας είπε ότι «μιλάμε για ένα δυναμικό σύστημα που αναπτύσσεται, η εκπαίδευση δεν είναι κάτι το στατικό, τα άτομα που στελεχώνουν την εκπαίδευση δεν μπορεί να μην είναι τα καταλληλότερα και τα καλύτερα για αυτό ερχόμαστε με μια νέα πρόταση που πιστεύουμε ότι πραγματικά θα δώσει την ευκαιρία στους ικανότερους να υπηρετήσουν την παιδεία αυτού του τόπου».
Ο Υπουργός Παιδείας είπε ότι «αυτό έχει και ως συνεπακόλουθο, ο μέσος όρος της ηλικίας των εκπαιδευτικών που καλούνται να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους να αυξάνεται συνεχώς με όλα τα αρνητικά μιας τέτοιας εξέλιξης».
Σημείωσε ότι «ερχόμαστε και προτείνουμε ένα νέο σύστ�μα διορισμού» και έχοντας ως στόχο «τον εκσυγχρονισμό και την βελτίωση του συστήματος», η κεντρική ιδέα είναι το άνοιγμα του «κλειστού έτους».
Ο κ. Δημοσθένους εξήγησε ότι «εάν κάποιος απέκτησε το πτυχίο του το 1990 και κάποιος άλλος το 1991 και αυτός που απέκτησε το 1991 τα προσόντα και το πτυχίο του και έχει άλλα τέτοια στοιχεία που να του δίνουν τέτοια μοριοδότηση πολύ υψηλή σε σχέση με αυτόν που ολοκλήρωσε τις σπουδές του το 1990 ή και παλαιότερα δεν μπορεί σε καμιά περίπτωση με το υφιστάμενο σύστημα να βρεθεί πιο ψηλά στην κατάταξη».
«Αυτό καταλαβ�! �ίνε� �ε τι σημαίνει και τι συνεπάγεται», είπε ο Υπουργός Παιδείας και πρόσθεσε ότι με βάση τις καινούργιες προτάσεις «εκτός από τη διεύρυνση των κριτηρίων που ισχύουν μόνο εντός του 'κλειστού έτους' είναι στην ουσία η κατάργηση του 'κλειστού έτους' και η εισαγωγή του κριτηρίου των γραπτών εξετάσεων».
Όπως είπε ο Υπουργός Παιδείας, «παύει δηλαδή να είναι κυρίαρχο και καθοριστικό και αποκλειστικό κριτήριο το έτος κατάθεσης του πτυχίου και η κατάταξη γίνεται στη βάση μετρήσιμων κριτηρίων προς όφελος των αναγκών του εκπαιδευτικού συστήματος».
Ο κ. Δημ�σθένους είπε ότι «για μια μεταβατική περίοδο δέκα ετών θα συνυπάρξουν δυο κατάλογοι διοριστέων που είναι ο υφιστάμενος 'Πίνακας Α' και ο 'Πίνακας Β' που προστίθεται η κατάρτιση του οποίου θα γίνεται με μετρήσιμα και αντικειμενικά κριτήρια».
Για τον «Πίνακα Α», θα αναθεωρείται κάθε χρόνο με βάση τις ισχύουσες διατάξεις της Νομοθεσίας, ενώ ο «Πίνακας Β» θα καταρτίζεται ανά διετία με βάση τα κριτήρια της «εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας που αντιστοιχεί μέχρι τις δέκα μονάδες, τα πρόσθετα ακαδημαϊκά προσόντα μέχρι και οκτώ μονάδες, τυχόν υπηρεσία στ�! �ν Εθ νική Φρουρά μέχρι και δύο μονάδες, πείρα σε τομείς συναφείς με την ειδικότητα μέχρι και πέντε μονάδες, έτος απόκτησης πτυχίου μέχρι και πέντε μονάδες και γραπτές εξετάσεις μέχρι και 30 μονάδες».
Ο Υπουργός Παιδείας είπε ότι για να γραφτεί κανείς στους νέους κατάλογους διοριστέων στις ειδικότητες της Μέσης Γενικής και της Μέσης Τεχνικής Εκπαίδευσης θα γίνεται μετά την προσκόμιση «Πιστοποιητικού Παιδαγωγικής Κατάρτισης Καθηγητών Μέσης Εκπαίδευσης», το οποίο αποτελεί «μια μετεξέλιξη αλλά σε πιο βελτιωμένη και επιστημονικά δομημένη μορφή ενός νέου π�ογράμματος παιδαγωγικής κατάρτισης των εκπαιδευτικών η οποία θα είναι προϋπόθεση για να γραφτούν στον 'Κατάλογο Β'.
Πρόσθεσε ότι η προϋπόθεση κατάθεσης του πιστοποιητικού δεν θα ισχύσει για τα χρόνια 2013 και 2014, ενώ το σχετικό πιστοποιητικό θα προσφέρεται με ευθύνη του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου σε συνεργασία με τα Πανεπιστήμια της Κύπρου.
Ο κ Δημοσθένους είπε ότι οι δύο Κατάλογοι «θα συνυπάρξουν σε βάθος δεκαετίας» και εξήγησε ότι θα γίνονται κατ' αναλογία διορισμοί και από τους δύο καταλόγους «έτσι ούτως ώστε στον ενδέκατο χρόνο να υπάρχε! ι μό� �ο ο 'Κατάλογος Β' με βάση τα κριτήρια».
Ανέφερε ότι με το νέο σύστημα διορισμού «διαμορφώνεται ένα σύγχρονο, αξιοκρατικό και δίκαιο σύστημα διορισμού των εκπαιδευτικών, το οποίο δεν αφήνει περιθώρια για έξωθεν παρεμβάσεις και στηρίζεται σε αντικειμενικά κριτήρια».
Ο Υπουργός Παιδείας είπε ότι βάσει των νέων προτάσεων «δεν θυματοποιούνται οι υποψήφιοι που έφτασαν κοντά στο διορισμό τους με βάση τους υφιστάμενους καταλόγους διοριστέων και δίνεται το δικαίωμα στην ελπίδα σε όσους τελειώνουν τώρα ή τελείωσαν τα τελευταία χρόνια τις σπουδές τουςνα διοριστούν στη δημόσια εκπαιδευτική υπηρεσία».
Σε ερώτηση ως προς το ποιοι εντάσσονται στον «Κατάλογο Β», ο Υπουργός Παιδείας είπε ότι σε αυτόν εντάσσονται όσοι πληρούν τα κριτήρια που είναι το πιστοποιητικό παιδαγωγικής κατάρτισης, το οποίο διαρκεί ένα χρόνο, και οι γραπτές εξετάσεις που θα προσφέρονται κάθε διετία.
Η Γενική Διευθύντρια του ΥΠΠ, Ολυμπία Στυλιανού, σε παρέμβασή της αναφορικά με τη νομοθετική κατοχύρωση της νέας πρότασης διορισμού, είπε ότι «με βάση τη συμφωνημένη διαδικασία εκείνα τα θέματα που συζητούνται στα Συμβούλια ! Δημο τικής, Μέσης και Ανώτατης Εκπαίδευση, συζητούνται μετά στο Συμβούλιο Παιδείας και μετά οι προτάσεις υποβάλλονται στο Υπουργικό Συμβούλιο διότι για να καταλήξουν στην Βουλή πρέπει να γίνουν πρώτα νομικά κείμενα».
Εξάλλου, σε άλλη ερώτηση για το πώς έχει σήμερα η κατάσταση με τους διορισμούς ο Γιώργος Δημοσθένους είπε ότι σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευση υπάρχουν διορισμένοι με το καθεστώς του εκτάκτου, που είναι περίπου 1200 και οι μονιμοποιήσεις γίνονται κατόπιν κένωσης μιας θέσης.
Ο Υπουργός Παιδείας είπε ότι φέτος δεν έγινε καμία μονιμοποίησ� αν και οι κενωθείσες θέσεις είναι περίπου 217 και η Βουλή δεν ενέκρινε τους διορισμούς παρά τις σχετικές εκκλήσεις.