Τρίτη 9 Οκτωβρίου 2012

Τι θα γίνει με τα έργα στους οδικούς άκονες που έχουν βαλτώσει;

Δυσκολότερη από όσο αναμενόταν εμφανίζεται η διαπραγμάτευση για τις τέσσερις συμβάσεις παραχώρησης που έχει αναλάβει ο σύμβουλος του Πρωθυπουργού και Αντιπρόεδρος του ΣΕΒ κ. Ευθύμιος Βιδάλης.

Η κυβέρνηση δηλώνει...


 συγκρατημένη για την έκβαση της μάχης, στην οποία αφού επιτευχθεί ένα πλαίσιο συμφωνίας με τους αναδόχους των έργων, την περιμένει ένα θερμό φθινόπωρο.

Ο κυριότερος λόγος είναι ότι άλλη αναβολή δεν μπορεί να σηκώσουν τα έργα, που άγονται και φέρονται την τελευταία διετία χωρίς κανένα πρακτικό αποτέλεσμα. Για αυτό και αυτή είναι η τελευταία ευκαιρία για την σωτηρία τους. Εάν δεν πετύχει, τα έργα θα μείνουν μισοτελειωμένα και θα οδηγηθούν σε διαιτησία με το δημόσιο να κινδυνεύει να πληρώσει υπέρογκες ρήτρες.

Τις επόμενες μέρες προβλέπετ�ι να κλείσει ο πρώτος κύκλος της διαπραγμάτευσης με τους παραχωρησιούχους που ξεκίνησε στα μέσα Αυγούστου και επιχειρείται ένας συμβιβασμός στις οικονομικές απαιτήσεις, το τεχνικό αντικείμενο των έργων αλλά και στην πολιτική των διοδίων (μειώσεις στα υπό κατασκευή, αυξήσεις στους έτοιμους δρόμους).

Αμέσως μετά θα πρέπει να ξεκινήσουν οι συζητήσεις με τις τράπεζες. Ακόμη και οι πιο αισιόδοξες εκτιμήσεις του υπουργείου Υποδομών αναφέρουν ότι αυτή η διαπραγμάτευση θα απαιτήσει το λιγότερο ενάμιση μήνα, θεωρώντας ότι το κρισιμότερο στάδιο γι! α τα έργα θα ξεκινήσει τότε.

Είναι φανερό πάντως ότι η πολιτική των τραπεζών και το χρηματοδοτικό σκέλος των έργων συνδέονται άμεσα με την εκταμίευση των 31,5 δισ. ευρώ και την ανακεφαλοποίηση των τραπεζών. Από τις εξελίξεις στο χρηματοπιστωτικό σύστημα της χώρας θα εξαρτηθεί και η περαιτέρω συμμετοχή της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων στα έργα. Από το υπουργείο Υποδομών ερμηνεύουν ως θετικό βήμα, την προ εβδομάδων επίσκεψη στην χώρα μας του Προέδρου της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, κ. Βέρνερ Χόγιερ συμφωνούν όμως ότι η ΕΤΕπ δεν θα βάλλει το χέρι στ�ν τσέπη εάν δεν ομαλοποιηθεί η κατάσταση με τις ελληνικές τράπεζες.

Ο κ. Χόγιερ ωστόσο στην τελευταία του επίσκεψη στην Ελλάδα, άφησε πολλά υπονοούμενα για τα έργα. Αίσθηση με πολλές ερμηνείες προκαλεί το σχόλιό του ότι «η δομή σχέσεων μεταξύ των εργολάβων, της ελληνικής κυβέρνησης και ημών είναι εφιαλτική», αντιλαμβανόμενος τις εγγενείς αδυναμίες των έργων.

Στην κυβέρνηση θεωρούν,σύμφωνα με το protothema.gr, ότι χάθηκε πολύτιμος χρόνος για την σωτηρία των συμβάσεων παραχώρησης, από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών,! άπο� �η στην οποία συμφωνούν και οι εργολάβοι. Όπως λένε στο υπουργείο, η συζήτηση αναλώθηκε σε επικοινωνιακές κορώνες και ανεφάρμοστες θεωρίες πολιτικής διοδίων, εγκαταλείποντας κάποια έργα προσοδοφόρα όπως η Ιόνια Οδός που εξαιτίας του μοντέλου με το οποίο έχει σχεδιαστεί (έχει προικιστεί με τα διόδια της εθνικής οδού από την Μεταμόρφωση ως την Σκάρφεια), «θα έπρεπε να είχε εμποδιστεί πάση θυσία η παύση των εργασιών κατασκευής της».

Αν τηρηθεί το πλαίσιο, το οποίο έχει τεθεί και δεν υπάρχουν σοβαρές αποκλείσεις από τα χρονοδιαγράμματα, τότε στην κυ�έρνηση θεωρούν ότι τα έργα εφόσον πάρουν πράσινο φως από την ΕΕ και την βουλή θα μπορούν να ξεκινήσουν να δουλεύουν μετά την Άνοιξη του 2013. Όσοι πάντως γνωρίζουν εκ των έσω τους ρυθμούς αλλά και την πορεία των διαβουλεύσεων υποστηρίζουν ότι ο στόχος αυτός είναι εξαιρετικά φιλόδοξος.