Τρίτη 3 Ιουλίου 2012

Προς αναβάθμιση των F-16 με ραντάρ ΑΕSA - Οικονομική λύση ανάγκης



"είναι  σαφώς ξεπερασμένο πλέον λόγω χρονικής καθυστέρησης, περιορισμένης έκτασης, μεγέθους απειλής και οικονομικής αδυναμίας εισαγωγής νέου τύπου μαχητικού",όπως σημείωνε μιλώντας στο defencenet.gr ανώτατος αξιωματικός της Πολεμικής Αεροπορίας. 

Ένα πρόγραμμα εκσυγχρονισμού τ! ο οπ� �ίο θα δώσει στο αεροσκάφος δυνατότητες να σταθεί σε ότι αφορά τις επιχειρησιακές ανάγκες κατά την κρίσιμη 15ετία 2015-2030 όταν η δυναμική των εξοπλιστικών προγραμμάτων Ελλάδας και Τουρκίας θα έχει, πιθανότατα, ανατρέψει σε συγκλονιστικό βαθμό υπέρ της δεύτερης τον συσχετισμό δυνάμεων στην περιοχή.

Η σαφής οικονομική αδυναμία της χώρας να προμηθευτεί έναν αριθμό τουλάχιστον 100 Νέων Μαχητικών Αεροσκαφών μέχρι το 2020 (να είναι πλήρως επιχειρησιακά μέχρι το 2020 που σημαίνει να παραγγελθούν το αργότερο μέχρι το 2015) κάνει την λύση αναβάθμισης των F-16 του πολυπληθέστερου τύπου της ΠΑ, μονόδρομο.

Ακόμα και στην περίπτωση που υπάρξει εισαγωγή νέου τύπου, καινούριου ή μεταχειρισμένου τύπου, είναι αυτονόητο ότι τα περί τα 125 εναπομείναντα F-16 των Blocks 50/52+/52+Adv. (140 μονάδες η αρχική παραγγελία των συγκεκριμένων Blocks) θα πρέπει να μείνουν σε υπηρεσία μέχρι το 2030. Και για να συμβεί αυτό πρέπει να μπορούν να σταθούν στον αέρα απέναντι στο AESA ραντάρ APG-80 του F-35. Άρα η εγκατάσταση AESA είναι πλέον εκ των ουκ άνευ.

Στην ΠΑ θεωρούν ότι στο σ! ύγχρ ονο πεδίο εναέριας μάχης, ειδικά απέναντι σε μαχητικά stealth, όπως είναι το νέο τουρκικό μαχητικό F-35 που από το 2015 θα κάνει την εμφάνισή του στον ουρανό του Αιγαίου με τις πρώτες πολεμικές Μοίρες της ΤΗΚ να σχηματίζονται 24 μήνες αργότερα μόνο ραντάρ AESA έχουν πιθανότητες επιτυχίας. Και το πρόγραμμα που μόλις ξεκίνησαν USAF και οι Αεροπορίες Ν.Κορέας και Ταϊβάν έχουν μειώσει το κόστους του όλου προγράμματος σχεδίν σε επίπεδα CCIP! Συγκεκριμένα για το κάθε αεροσκάφος υπολογίζται ένα κόστους περί τα 6,5 εκατ. δολάρια ανά μονάδα. Το πακέτο λ�γεται CAPES (Combat Avionics Programmed Extension Suite) και περιλαμβάνει ραντάρ AESA, νέο σύστημα αυτοπροστασίας κλπ!

Το αρχικό σχέδιο της Αεροπορίας των ΗΠΑ περιελάμβανε την προμήθεια ενός νέου ραντάρ AESA με στόχο την τοποθέτησή του στα F-16 από το 2017 και μετά.

Η εκδήλωση του ενδιαφέροντος ήρθε στη μορφή RFI από το κέντρο δοκιμής αεροπορικών συστημάτων ASC (Aeronautical Systems Center) και αφορούσε την αναβάθμιση με προσθήκη νέου ραντάρ AESA μεταξύ 300 και 600 αεροσκαφών. Στο RFI και για λόγους που είχαν να κάνουν με την εθνική ασφάλεια, αποκλείστηκαν εταιρείες εξωτερικού, κάτι που περι! όρισ ε τους υποψήφιους προμηθευτές σε δύο: Στην Northrop Grumman με το ραντάρ SABR το οποίο βασίζεται στο APG-80  και την Raytheon με το ραντάρ RACR το οποίο στηρίζεται στο APG-79 AESA.

Το αμερικανικό πρόγραμμα αποκτά ιδιαίτερη σημασία για την Ελλάδα και για την ομογενοποίηση του ελληνικού στόλου των 125 F-16 (39 F-16 C/D Block 50, 56 F-16C/D Block 52 plus, 30 F-16C/D Adv.) αφού μετά την εφαρμογή του προγράμματος από την Αεροπορία των ΗΠΑ (350 μονάδες F-16 Block 50/40), της Ταιβάν (145 μονάδες F-16A/B Block 20) και της Ν. Κορέας (135 μονάδες KF-16C Βlock 52)

Ακολούθησε μετά από μερικούς μήνες και πιο συγκεκριμ�να τον Φεβρουάριο του 2012 δημοσίευμα του πρακτορείου Reuters, που επικαλέστηκε πηγές της Αμερικανικής Αεροπορίας, σύμφωνα με το οποίο η τελευταία βρίσκεται προ της απόφασης για άμεση υλοποίηση προγράμματος εκσυγχρονισμού σε 350 μαχητικά του στόλου των F-16 συνολικού εκτιμώμενου ύψους 2,13 δισ. δολαρίων.

Ο εκσυγχρονισμός των αμερικανικών F-16 θα συμπεριλαμβάνει την τοποθέτηση ραντάρ AESA και θα αφορά τα μαχητικά F-16C/D Block 40 και Block 50, τα οποία βρίσκονται σε καλύτερη κατάσταση. Συνολικά 640 μαχητικά βρίσκονται σε πολύ καλή κατάσ! ταση , από τα 1.000 F-16 που παραμένουν σε υπηρεσία στην Αεροπορία των ΗΠΑ.

Η επιλογή θα ξεκινήσει από τα νεότερα Block 50 και θα επεκταθεί και σε ορισμένα Block 40, ενώ το
πρόγραμμα θα είναι κλιμακούμενο και θα υλοποιείται ανάλογα με  την κατάσταση και το πρότυπο του κάθε αεροσκάφους. Το πρόγραμμα θα εφαρμοστεί επίσης σταδιακά και θα διαρκέσει σίγουρα μέχρι τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του 2020.

Σε πρώτη φάση θα πραγματοποιηθούν εργασίες από την ώστε να επεκταθεί η «δομική ζωή» των μαχητικών από τις 8.000 ώρες που είναι σήμερα, σε 12.000 ώρες, με κόστος περίπ�υ 1 εκατομμύριο δολάρια ανά αεροσκάφος. Το υπόλοιπο «πακέτου», θα περιλαμβάνει βασικά την εγκατάσταση ραντάρ AESA, όπου αναμένεται να γίνει επιλογή ανάμεσα στις δυο υφιστάμενες προτάσεις, της Northrop Grumman και Raytheon.

Επίσης θα προστεθεί νέο σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου και νέα κεντρική οθόνη απεικόνισης. Το κόστος της ανάπτυξης του πακέτου CAPES θα ανέλθει στα 261 εκατομμύρια ευρώ και το κόστος προμήθειάς του τα 1,3 δισ. ευρώ για τα πρώτα 200 μαχητικά της USAF.
Πραγματικά, άλλος τρόπος εισαγωγής ραντάρ AESA στην ΠΑ δεν φα! ίνετ αι να υπάρχει...

 defencenet.gr