Δευτέρα 31 Δεκεμβρίου 2012

Φτωχότερο το Χριστουγεννιάτικο τραπέζι

Στα απολύτως απαραίτητα περιόρισαν τις αγορές τους και τις ημέρες των εορτών οι...
καταναλωτές, καθώς το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων τους δαπανήθηκε για την κάλυψη πάγιων, δανειακών και φορολογικών υποχρεώσεων. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του Real.gr, τις τελευταίες 20 ημέρες ο τζίρος στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ σημείωσε πτώση κατά περίπου 7%-8%σε σ�έση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Το νέο αρνητικό ρεκόρ στην κατανάλωση τροφίμων αποτυπώνει με τον πλέον χαρακτηριστικό τρόπο την οικονομική ασφυξία που βιώνουν χιλιάδες καταναλωτές. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία που έχει στην διάθεσή του το Real.gr, τον Οκτώβριο οι πωλήσεις στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ σημείωσαν περαιτέρω επιδείνωση, παρουσιάζοντας κάμψη 7%, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα, ενώ στο πρώτο εξάμηνο του 2012 η πτώση ανερχόταν σε 5,5%. Μάλιστα, παράγοντες του οργανωμένου λιανεμπορίου εκτιμούν ότι η πτώση στις πωλήσει�! � του κλάδου είναι πολύ πιθανό να φτάσει ακόμη και το 9%-10% το επόμενο διάστημα. Αναλυτικότερα, προβλέπουν περαιτέρω συρρίκνωση της αγοραστικής δύναμης, λόγω των περικοπών σε μισθούς και συντάξεις που θα ισχύσουν από τις αρχές του νέου έτους, αλλά και του νέου φορολογικού νομοσχεδίου το οποίο περιλαμβάνει πρόσθετους φόρους για όλους τους πολίτες.

Το σημαντικότερο απ' όλα, όμως, είναι το γεγονός ότι για πρώτη φορά τον Οκτώβριο παρατηρήθηκε ραγδαία πτώση σε βασικές κατηγορίες τροφίμων, όπως είναι το κρέας, σε ποσοστό 13%, από5%που ήταν τον περασμένο Φεβρου�ριο, στο ψάρι κατά 15%(από 13%), στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά κατά 11% (από 6%), στα τυποποιημένα τρόφιμα 5% (από 2,5%) και στα γαλακτοκομικά 4%, από3%που ήταν πριν από περίπου 8 μήνες. Μάλιστα, ιδιαίτερα ανησυχητικά είναι τα στοιχεία που δείχνουν ότι η πτώση της κατανάλωσης στα τυποποιημένα, στα φρούτα και στα λαχανικά έχει διπλασιαστεί τους τελευταίους 8 μήνες, καθώς πρόκειται για προϊόντα που καλύπτουν τις βασικές διατροφικές ανάγκες των καταναλωτών.

Εκτός όμως από τη γενικότερη οικονομική δυσπραγία που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές, στη μείωση της καταν�! �λωση! ς έχουν οδηγήσει οι υψηλοί φορολογικοί συντελεστές στα τρόφιμα (13%) και σε άλλα προϊόντα, όπως στα αναψυκτικά και στα χαρτικά (23%). Παράλληλα, η συνεχής επιβολή νέων φόρων έχει αναγκάσει πολλούς πολίτες να διαθέτουν ένα μεγάλο κομμάτι των μηνιαίων αποδοχών τους στις φορολογικές τους υποχρεώσεις.

Την ίδια στιγμή οι καταναλωτές εστιάζουν την προσοχή τους ως επί το πλείστον στις προσφορές που πραγματοποιούν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι με δεδομένη την αύξηση του κόστους στις πρώτες ύλες σε διεθνές επίπεδο, παράγοντες της αγο�ές δεν αποκλείουν το επόμενο διάστημα να υπάρξουν ανατιμήσεις σε μια σειρά από βασικά αγαθά, σε ποσοστό που ενδεχομένως να κυμαίνεται από 3% έως 5%.
enikos.gr